Het is al januari! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Anja Cornelissen - WaarBenJij.nu Het is al januari! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Anja Cornelissen - WaarBenJij.nu

Het is al januari!

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

08 Januari 2013 | Sri Lanka, Colombo

Hoi Allemaal!

Het is even geleden maar hier weer eens een update! Pap en mam gaan overmorgen weer naar huis na 3 weken reizen door Sri Lanka. Moet eerlijk zeggen dat het reisleider spelen me zwaarder viel dan verwacht haha Sri Lanka verrast je dan ook continue met van alles dat niet goed is begrepen, geregeld of gewoon niet komt tenzij je er weer eens achteraan gaat zoals je bestelde eten in een restaurant. In die drie weken hebben we namelijk een aantal keer gehad dat we gezellig met zijn drieën hadden besteld en vervolgens zitten er 2 te eten en krijgt de ander niks totdat je er iets van zegt en dan moet het nog gemaakt worden, omdat ze het niet hebben begrepen (terwijl ze het al 2x zijn komen vragen ;)). Ach ja dat is Sri Lanka :)

Een ander fenomeen wat pap en mam hebben gezien is umbrella love (paraplu liefde) en dit is een officiële term haha kan je nagaan! Hier in Sri Lanka is affectie tonen niet echt gebruikelijk en een relatie hebben moet altijd stiekem. Wat doe je dan? Dan ga je naar het meertje in Colombo waar een eilandje inzit en daar ga je dan met je lief achter een paraplu zitten.. Ik heb wel eens in een waterbootje gezeten en erom heen gevaren, hilarisch! Mam vond het vooral zielig dat mensen niet echt samen kunnen zijn wat ook zo is natuurlijk, maar grappig blijft het wel!

De koffer van pap en mam met daarin mijn gevraagde goodies was kwijt bij aankomst waar ik dus achteraan moest en ik had per ongeluk mijn pinpas in de bankautomaat laten zitten, oeps! Dat begon dus lekker! De pinpas kreeg ik na heeeeel veel Sri Lankaans gezeur weer terug. Ik was de dag erna met een chauffeur van de ambassade naar de betreffende bank gegaan. Kom ik daar binnen, zie ik gewoon mijn pinpas liggen! Ik dacht yeah die heb ik dus zo weer terug.. Niet dus, het duurde uiteindelijk 3 kwartier voordat ik die man ervan had overtuigd niet mijn pas te vernietigen wat moet van Europese banken. Wat was ik opgelucht toen hij hem teruggaf! De chauffeur zei zelf ook dat die man gewoon belangrijk aan het doen was, lekker dan. De koffer was uiteindelijk na 3 dagen weer terecht en bij mij thuis, maar toen waren wij al op trip…

Aangezien pap en mam het reisprogramma nog wel zullen vertellen zal ik hier alleen de high lights vertellen :) Het begon ermee dat we na kerst met een lokale bus naar de volgende locatie zouden gaan, dat leek mij wel grappig. Het was ook echt hilarisch, pap en mam in een bus die over de weg scheurt als een malle, het leek wel een raceauto.. De chauffeur had een megalange pinknagel van wel 10 cm ieehhhh en er stond 2 uur lang van die maghalla maghalla zwets muziek op, meer integreren als een ritje in de lokale bus kan niet! Die gezichten van pap en mam vergeet ik nooit meer..

Mam heeft ook haar eerste kakkerlak gezien toen wij bij ons hotel bij het safaripark waren en smeet meteen de deur van de badkamer weer dicht haha (had ik ook gedaan als ik haar was). Mam ging wel iemand fixen bij de receptie om dat beest te killen, iig dat was het plan. Komt er een jongen aan met de welbekende killing spray, super spul! Alleen had hij andere ideeën.. Hij joeg met zijn veger en spray het beest levend en wel naar buiten.. Weet niet of dit een gelovige actie is: geen beesten doden, maar dat maakte niet uit, het beest was naar buiten en wij mochten de spray houden :)

In de theeplantages hadden we wat tuk tuk probleempjes ;) Ik had van tevoren al twijfels of wij met z’n drieën wel in de tuk tuk zouden passen, past net! Maar bij de theeplantages is het nogal heuvelachtig en dat hebben we gemerkt! Ons hotel Shitty villa, oeps Shiny villa hehe (kwaliteit is meteen duidelijk) lag dus op zo’n berg. Na lekker te hebben gechineesd in het centrum had ik een tuk tuk gefixt om ons terug te brengen.. Je voelt m misschien al aankomen, maar wij reden “onze” berg op en de tuk tuk trok het niet meer en stond stil. Nu had ik dat al zien aankomen dus ik had al 1 been eruit en stond zo buiten. Daar ging de tuk tuk weer voor poging 2.. Helaas bleek na 1 meter al dat pap, mam en chauffeur toch echt te zwaar waren en pap stapte ook uit. Bij poging drie ging mam als een prinses in haar koets uuh tuk tuk omhoog en wij hobbelden erachteraan :) Zij helemaal blij natuurlijk!

Ons tweede tuk tuk probleempje was ook in het theegebied maar in een ander plaatsje. Daar had ik een excursie op het programma staan om een theefabriek te bezoeken. Na een tuk tuk gefixt te hebben moest die gast nog ff benzine scoren. Aangezien er in het plaatsje niet echt een pomp was kocht hij een glazen fles met benzine bij een winkeltje. Handige oplossing zou je zeggen! Het ging ook best goed de eerste paar km, daarna schokte de tuk tuk en viel hij uit. Wat bleek: die mensen hadden de benzine met water gemengd… Hoe sneaky! Uiteindelijk zijn we hortend en stotend bij de fabriek aangekomen, prima dus!

De dag van oud en nieuw gingen we de Tempel van de heilige tand bezoeken. Ik wist uit ervaring dat vrouwen hun schouders en onderbenen moeten bedekken, mannen konden (dacht ik) ook wel binnen met een iets kortere broek. Daar had ik me dus in vergist.. Pap kwam dus niet binnen want zijn broek was wel 10 cm boven zijn knieën, super sexy :) Gelukkig had ik in Colombo een sarong gekocht in blije kleurtjes en die wilde ik toen ombinden. De security gasten hebben hier echter meer handigheid in en sommeerden pap naar hun hokje. Na deze metamorfose kwam pap uber stylisch weer naar buiten, met knal groene doek om zich heen hahaha. Vooral locals vonden dit erg grappig, maar binnen zagen we meer mannen met een doek, dus pap was weer eens goed geïntegreerd :)

Met oud en nieuw sliepen we in de culturele hoofdstad Kandy waar ’s avonds niks te beleven valt.. Om toch met een alcoholisch drankje het nieuwe jaar in te gaan moest ik even informeren of het hotel waar wij een appartement hadden ook bier had. Helaas voor pap en mam had hij dat niet, maar hij zei dat hij wel alcohol had. Mam zou wel even wachten om dit te checken, komt ze terug met een half lege fles, blijkt ze Arrack de lokale sterke drank te hebben gescoord haha, super geïntegreerd die pap en mam! Op de curries na, die wilden ze niet proberen, zoals pap het al zei: wat de boer niet kent vreet ie niet, gemiste kans voor hun :) De dag erna op nieuwjaarsdag had ik zowaar een sms’je van de President die mij gelukkig nieuwjaar wenste… Zoiets kan alleen in Sri Lanka: propaganda!

Zo dat was het wel weer! Owja volgende week vrijdag ga ik voor 5 dagen naar Dubai om Ton te zien na drie maanden! Heb er super veel zin in ook al mag je niks in Dubai haha: geen knuffel, kus, handen vasthouden in het openbaar, doe je dat wel en iemand geeft je aan dan ga je de bak in en moet je een hoge boete betalen. Aangezien ik een arme student ben :) ga ik Ton heel gezellig begroeten op het vliegveld: hallo! Ik ga ook Marcha een collega van het logeerhuis daar meeten die daar met haar zoon naartoe gaat, superleuk!

Foto's volgen vandaag of morgen!

Tot snel!

Liefs Anja

  • 08 Januari 2013 - 15:12

    Ce:

    hey anja!

    klinkt super herkenbaar sommige verhalen haha. In Cambodja zitten we nu zonder stroom maar gelukkig werkt de generator wel :)
    Hier kun je met 4 man in een tuk tuk ze hebben bankjes aan 2 kanten.Maar goed je moeder kwam zo toch ook naar boven.
    Geniet van Dubai en vergeet uiteraard je umbrella niet!

    groetjes uit zonnige strand in Cambodja

    Ce

    ha Anja,
    Wat een verhaal! Wat Ce schrijft.. heel herkenbaar.
    Geniet van je tijd nog daar en misschien meer nog wel met Ton (ik zeg in de slaapkamer ziet niemand je tijd:p).

    X "Charlotte

  • 08 Januari 2013 - 19:04

    Marijke:

    Hallo Anja,
    Wat leuk om te horen dat het goed is gegaan,en wat een lol moeten jullie gehad hebben met die tuk tuk,
    ik zie het al voor me maria alleen in die tuk tuk gelukkig hoefde jullie niet te duwen.
    Ik hoop dat je ook foto`s hebt gemaakt van je vader met een sarong aan.
    Wat fijn voor je dat Ton er straks weer is al wordt het wel behelpen voor jullie als ik het goed begrepen heb.Anders zoek je ook een eilandje op en neem je de paraplu mee :-).Zouden hand kusjes ook niet mogen?
    Veel plezier samen in Dubai.Ik wacht het reisverslag met plezier af.
    groetjes
    Tante Marijke

  • 09 Januari 2013 - 13:48

    Marcha:

    Heey Anja.
    Nog de allerbeste wensen en super bedankt voor je leuke kerstkaart.
    Komende vrijdag komt Kervin thuis na ruim 3 jaar en zondagmiddag hebben we een welkomsfeesje georganiseerd.
    Kaai leuk.Ben erg benieuwd hoe het is in Dubai en apart dat we elkaar daar zullen zien ik heg er ontzettend veel zin in. We houden contact heb jou tel nummer.(o6)
    See you en Ton. Goede reis.
    Liefs Marcha.

  • 13 Januari 2013 - 12:22

    Christa:

    Hoi Anja!
    Jeetje, dat ik er nu pas achter kom dat jij ook een waarbenjij hebt :). Ben heel hard aan het bij lezen. Superleuk zeg! Wordt wel een beetje jaloers hoor ;)
    Geniet er maar van, scriptie is hel (tenminste, bij mij)

    Tot snel!
    Xx Christa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Stage lopen in Sri Lanka!

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2013

India zit erop!

02 Maart 2013

India here I come!

12 Februari 2013

Bijna toe aan de volgende uitdaging: de solo-trip

08 Januari 2013

Het is al januari!

27 November 2012

Update vanuit Colombo!
Anja

Hoi allemaal! Na Amerika en Sint Maarten ga ik nu Zuid Azië eens ontdekken! Ben benieuwd.. Jullie krijgen via deze site weer alle cultuur schokken en stage verhalen te horen!

Actief sinds 30 Juni 2009
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 52276

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 24 Maart 2013

Stage lopen in Sri Lanka!

17 September 2010 - 20 December 2010

Stage lopen @ Sint Maarten!

23 Augustus 2009 - 20 December 2009

California here I come!

Landen bezocht: