Reizen reizen en nog meer reizen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Anja Cornelissen - WaarBenJij.nu Reizen reizen en nog meer reizen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Anja Cornelissen - WaarBenJij.nu

Reizen reizen en nog meer reizen

Blijf op de hoogte en volg Anja

23 September 2012 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Hoi Allemaal!

Het reizen zit er weer op dus hier komen de verhalen!

2 Weken geleden kwam dus die collega uit Den Haag om een rapport te schrijven over de situatie in Sri Lanka. Maandag tot en met donderdag een stuk of 12 afspraken mee afgelopen met allerlei organisaties om een beeld te krijgen van de situatie. Donderdag tot en met zaterdag zijn we naar Vavunya geweest in het noorden van het land. Een heel droog stuk land waar we allerlei mensen hebben gesproken. Van een vrouw die haar man was kwijtgeraakt in de oorlog en achterbleef met 4 kinderen en haar moeder en die inkomen creëert met een winkeltje aan huis tot een vrouw die vecht tegen de militairen om haar grond terug te krijgen waar de militairen nu groenten op verbouwen i.p.v. dat zij daar dingen kan verbouwen. We zijn ook in Menick farm, het vluchtelingenkamp geweest. Interessant detail is dat het kamp sinds vandaag opeens door de overheid is opgeheven en dat alle 1900 mensen die er nog woonden per direct ergens anders worden geplaatst. Zo gaat dat hier… Op de terugweg zijn we nog gestopt in Anuradhapura waar de grootste tempel van Sri Lanka staat (en volgens die collega het grootste massieve bouwwerk na de piramides). Heel apart, ik zocht naar de ingang maar die is er dus niet! Je kan dus een rondje erom lopen en bidden naar de tempel.

Vorige week ben ik 5 dagen op pad geweest met een collega en zijn vrouw (en zijn driver). We hebben Nuwara Eliya aangedaan, waar alle theeplantages zitten. Kandy, de “culturele hoofdstad” van Sri Lanka met de Tempel of the Sacred Tooth en Peniwala waar het olifantenweeshuis zit. Nuwara Eliya was verassend koud! Overdag een graad of 16.. En we kwamen uit Colombo met een graad of 33. Dikke trui gekocht voor 15 euro en hop die kant op. Ik sliep de drie dagen dat we er waren in een ander hotel als mijn collega. Hij voor 50 € per nacht, ik als arme student voor 20 € per nacht  Mijn hotel bleek een soort van hostel te zijn: ik had in eerste instantie geen handdoek, wc rol of mogelijkheid tot het opladen van mijn mobiel aangezien de stekker niet in het enige stopcontact paste. Maar na even klagen alles goed geregeld. ’s Avonds koelde het dus nog verder af en mijn kamer/ hotel/ hostel had geen verwarming dus extra dekens geregeld, net Nederlandse herfst haha. Verder denk ik nog een rat te hebben zien lopen over de gang ’s avonds, niet heel relaxed. En ik had een knop voor het warme water. Moest ik 45 min van te voren aanzetten om op te warmen. Ga ik mijn haar wassen heb ik na 2 min koud water haha, terwijl het al super koud was.. Net kamperen dit 

In Nuwara Eliya hebben we 3 dagen theeplantages, watervallen, gegraveerde muurschilderingen en een theefabriek bekeken. Aangezien de gemiddelde snelheid in heel Sri Lanka is gemeten op 25 km per uur (door de World Bank jaja) kan je je voorstellen dat het in de bergen nog langer duurt om ergens te komen. De driver wilde overal snel zijn, dus met 40 km door een haarspeldbocht zonder zicht op de tegenligger is heeeel normaal. Doe dat een aantal uur per dag en je wordt zo ziek als een hond  Wat wel heel leuk was was het bezoek aan de theefabriek. Daar een rondleiding gehad (mensen werken op blote (gewassen ;)) voeten. De helft van de thee valt overal naast.. Efficiënt en hygiënisch vond ik het niet echt, maar wat een experience om te zien! Verder veel vragen gesteld zoals hoeveel de theeplukkers nou verdienen. Niet veel dus.. 500 roepie per dag is 15.000 roepie per maand is minder dan 100 € per maand!

In Kandy zijn we naar de tempel of the Sacred Tooth geweest. Het komt erop neer dat er een aantal heilige tanden zijn van Boeddha, een aantal zijn vernietigd en 1 tand was in India en is in de haren van een prinses naar Sri Lanka vervoerd. Er zijn blijkbaar maar een paar tanden over en Sri Lanka heeft dus zo’n tand (al heeft niemand hem gezien, hij is verstopt ;)). In die tempel wordt dus dat hele verhaal verteld door schilderingen etc. Mensen komen van ver om deze tempel met goud dak te bekijken en te bidden hier.

De laatste stop was het olifantenweeshuis. Het hotel zat naast de rivier en daar gaan de olifanten elke dag in ploegen naartoe om te spelen en badderen. Erg leuk om te zien! Vooral als ze door de straat weer teruglopen met zn 40’en. De dag erna dit weer aanschouwt en toen nog naar het weeshuis zelf geweest wat ik zwaar vond tegenvallen. Een aantal olifanten lagen vast zodat mensen op de foto konden of werden van andere plekken meegenomen voor foto’s. Vond het bij het hotel leuker en minder dwingend naar de olifanten toe.

Het viel me op dat jonge meisjes altijd heel kort haar hebben, tot boven hun nek. Toen ik aan de driver vroeg waarom dat was bleek er een heel idee achter te zitten. Boeddhisten geloven dat je een smallere nek krijgt als je je haar opknipt. Dus meisjes tot een jaar of 8 lopen met dit kapsel rond, allemaal! Toen ik vroeg of de dochter van de driver dit ook had gaf hij aan dat zijn dochter ook zulk kort haar heeft. Maar dat het bij haar niet zo goed ging: vanwege het afknippen van het haar werd ze dikker  de proteïnen e.d. die anders in je haar zouden zitten zaten nu op haar lijf  Je kan het maar verzinnen..

Zaterdag ben ik met 3 Duitse meisjes naar Galle geweest, een kustdorpje 100 km verderop. De weg ernaartoe was verassend snel: er zijn 2 stukken snelweg in Sri Lanka en die van Colombo naar Galle is er 1 van. Wat betekend dat je er binnen een uurtje ongeveer ook wel bent i.p.v. de 3 uur die de normale bus erover doet. Daar aangekomen was het helaas niet zo mooi weer. Vaak regen dus veel in cafés gezeten, maar tussendoor wel het Fort kunnen bekijken. Een overblijfsel van de Nederlandse koloniale periode. Erg leuk om gewoon een dagje weg te zijn! Wat nog wel een beetje jammer was, was dat de tuk tuk driver mij bij het verkeerde busstation afzette. Dan laat je een sms zien met daarin geschreven de plek waar je moet zijn en dan dumpen ze je ergens anders. En je gelooft het niet, terwijl ik flink over de zeik aan het bellen was met 1 van die Duitse meisjes over waar ik precies moet zijn knijpt iemand in mn billen. En ik was al pissed en toen helemaal. Flink uitgescholden, maar was aan de telefoon dus het multitasken werkte nog niet heel goed haha. En die dude liep verder of er niks aan de hand was, heel irritant!

Nou dit was het wel weer! Ik ga weer even de hardwerkende stagiaire uithangen hier :)

Liefs Anja

  • 25 September 2012 - 22:12

    Maria Cornelissen:

    Hoi Anja, Skypen is leuk maar een verhaaltje lezen met de foto`s erbij maakt het plaatje compleet. Werk ze en ik las net dat je ook naar een optreden gaat. Zal vast goed zijn maar moet het morgen maar even aan Marco vragen . gr pap en mam

  • 27 September 2012 - 23:18

    Marijke Vissers:

    Hallo Anja,
    Wat leuk om dit verslag te lezen en de foto`s te zien,het was dus geen kamperen maar kramperen wat je meegemaakt hebt.Je kunt daar wel allerlei soorten thee scoren naar mijn idee,ik had ook wel verwacht dat je een ritje zou maken op de olifant maar dat kan altijd nog je bent er nog een tijdje.Het gaat je goed en tot het volgende berichtje.

    gr.tante Marijke, ome Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Nuwara Eliya

Stage lopen in Sri Lanka!

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2013

India zit erop!

02 Maart 2013

India here I come!

12 Februari 2013

Bijna toe aan de volgende uitdaging: de solo-trip

08 Januari 2013

Het is al januari!

27 November 2012

Update vanuit Colombo!
Anja

Hoi allemaal! Na Amerika en Sint Maarten ga ik nu Zuid Azië eens ontdekken! Ben benieuwd.. Jullie krijgen via deze site weer alle cultuur schokken en stage verhalen te horen!

Actief sinds 30 Juni 2009
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 52288

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 24 Maart 2013

Stage lopen in Sri Lanka!

17 September 2010 - 20 December 2010

Stage lopen @ Sint Maarten!

23 Augustus 2009 - 20 December 2009

California here I come!

Landen bezocht: